top of page
Szukaj

Rzadka okazja do udzielenia korekty - oprowadzanie potencjalne I

Kiedy już się wie, po co się chodzi na wystawy, to można było dotrzeć i na wystawę Rzadka okazja do udzielenia korekty.


No i jak się już weszło na wystawę Rzadka okazja do udzielenia korekty, ale najpierw się weszło do budynku, fizycznie istniejącego, posiadającego własny kod pocztowy trzy jeden myślnik dziewięć pięć dziewięć i się przeszło korytarz taki krótki, a potem się przeszło przez długą, ale szeroką przestrzeń, ale się przechodzi szybko, bo się przez krótszy bok długiej a szerokiej przestrzeni przechodzi i się przeczytało albo się nie przeczytało tekst taki, kuratorski:

 

„RZADKA OKAZJA DO UDZIELENIA KOREKTY

 

 

Piszę inaczej niż mówię, mówię inaczej niż myślę, myślę inaczej niż powinienem i tak dalej do najgłębszej ciemności

Franz Kafka

 

 

O tym, gdzie się znajdujemy musimy zdecydować sami. Malarz zostawia nam jedynie fenomenologiczny stosunek swoich prac i wskazówki, że schematy nie muszą być ozdobne.

 

Czy ich geniusz leży w koncepcie?

 

Pracę Maciejczyka charakteryzują się intuicyjnym symbolizmem - wszystko zdaje się zapraszać do własnych poszukiwań, znamy przecież te słowa i te emocje. Dzieła nie narzucają nam przecież jednoznacznych interpretacji, lecz otwierają przestrzeń do odkrywania znaczeń na własnych zasadach.

 

Obrazy Kuby zdają się żyć własnym życiem - mówią, pytają, wyrażają swoje zdanie i to zdaje się być punktem zwrotnym w ich przeżywaniu - powstają w określonym kontekście i zawsze w określonym kontekście funkcjonują. Choć kontekst zależy od nas to przecież te słowa i zdania należą do artysty - ta mimikra uprawiana z pracami jest namacalnym dowodem statementu artystycznego, który to nie próbuje być przekazem podprogowym. Sztuka zaczęła stawiać pytania, a odpowiedzi przepadają w najgłębszej ciemności.

 

Chcemy pokazać, że da się inaczej.

 

Sztuka może dawać odpowiedzi, artyści i artystki mają głos. Udzielamy odpowiedzi, które mamy - innych nie posiadamy, oddajemy je w wasze dłonie i zapraszamy do udzielenia korekty.


Jakub Pojda”

 

to się na razie jeszcze nie widzi, ale się antycypuje whitecubowe’a 6,5 metra szeroka na tym długim boku tej długiej, a szerokiej przestrzeni przez którą się przechodziło na 7,5 metra długa, ale bardziej głęboka przestrzeń. Przestrzeń wysoka, oświetlana świetlikiem, więc czy się chce czy się nie chce dość jasna, co dobrze świadczy o tej przestrzeni, a jeszcze lepiej o tej instytucji, bo się na prąd nie wydaje ogromnych pieniędzy z kieszeni podatników, a tylko bardzo duże.

 

Drzwi do tej whitecubowej 6,5x7,5 metra przestrzeni to są najbardziej przy prawej ścianie tej przestrzeni, więc zanim się wejdzie to na lewo od drzwi się widzi przyklejony na kartce białej a3 tekst kuratorski, obraz około 80x60cm z napisem białym na czerwonym tle u góry, tak na 1/8 obrazu lnepilnepil, pod napisem kreskę grubą białą, a pod kreską grubą białą na żółtym tle napis czarny wciaz nikt cie nie kocha. Na prawo od tego obrazu, ale jeszcze na ścianie na wprost oczu to się widzi taki wyklejony czarny tekst na ścianie białej A B, a na prawo jeszcze bardziej, czyli na najbardziej prawej ścianie tej whitecubowej 6,5x7,5 metra przestrzeni to się widzi taki wyklejony czarny tekst na ścianie białej ROŃ BOŻE, potem się widzi obraz ok. 100x100cm, na którym na takim niebieskim tle żółty napis, sprayem this is bedroom art, a dalej na tej samej najbardziej prawej ścianie to się widzi wyklejony czarny tekst na ścianie PRZ.

 

I weszło się do środka i znowu czas decyzji niełatwych, trudnych. Bo wystawy można oglądać na wiele sposobów.

 

Można na przykład tak sprawnie przejść przez całość i wyjść. Wtedy ta wystawa to wygląda tak, że od wejścia drzwiami, po lewej, czyli trochę za plecami wyklejony czarny tekst na ścianie białej TAK TRZEBA, dalej obraz ok. 60x50 cm kolorowe tło, ramka czarna, tekst sprayem place your art  here, dalej wyklejony czarny tekst na ścianie białej MALOWAĆ, dalej obraz w rogu pod kątem, częściowo na ścianie na lewo od drzwi ok. 70x50 cm, tło pomarańczowo-różowe, duża biała plama sprayem na górnej połowie, a na dolnej połowie napis taki sprayem co to ma być, dalej już w całości na lewej ścianie od drzwi wyklejony czarny tekst na ścianie białej KLASYCZNIE, kolejno obraz ok. 150x50 cm na żółto-pomarańczowym tle sprayem tekst co, jeśli się uda, dodatkowo podkreślony czarną kreską, dalej wyklejony czarny tekst na ścianie białej KLASYKIEM SIĘ POSIŁKOWAĆ, ale fragment W oraz A i Ć już na ścianie na wprost od drzwi, potem znowu obraz ok. 70x50 cm, tło ciemnoszaroczarne z piaskowym napisem zaden placz nie trwa wiecznie, dalej wyklejony czarny tekst na ścianie białej POZA KLASYK NIE WYCHODZIĆ, obok obraz około 80x60cm z napisem białym na czerwonym tle u góry, tak na 1/8 obrazu lnepilnepil, pod napisem kreskę grubą białą, a pod kreską grubą białą na żółtym tle napis czarny wciaz nikt cie nie kocha, dalej wyklejony czarny tekst na ścianie białej A B, a później na najbardziej prawej ścianie wyklejony czarny tekst na ścianie białej ROŃ BOŻE, potem obraz ok. 100x100cm, na którym na takim niebieskim tle żółty napis, sprayem this is bedroom art i w końcu wyklejony czarny tekst na ścianie białej PRZED KLASYKA WYCHODZIĆ i potem się wychodzi przez drzwi.



fot. Martyna Szulakiewicz-Gaweł, widok z wystawy Rzadka okazja do udzielenia korekty.
fot. Martyna Szulakiewicz-Gaweł, widok z wystawy Rzadka okazja do udzielenia korekty.

 
 
 

Komentarze


© 2024 kuba maciejczyk. Powered and secured by Wix

bottom of page